Veel voorkomende tandpijn

Tandpijn kan variëren van dof en constant tot scherp en bonzend. Veel mensen klagen over tandpijn tijdens het eten of vlak voor het slapen gaan, maar kiespijn kan altijd en overal voorkomen. Meestal weten mensen niet waarom hun tand pijn doet of waar de pijn precies vandaan komt. Begrijpen wat voor soort pijn je hebt is een van de eerste stappen om te bepalen wat de pijn veroorzaakt.

De beste manier om te weten wat de oorzaak van uw kiespijn is, is een bezoek aan uw tandarts. Röntgenfoto’s en een grondig onderzoek zullen haar helpen bij het bepalen van de juiste behandeling om uw pijn te verlichten.

Hier zijn de vier meest voorkomende soorten kiespijn en wat ze betekenen:

1. Doffe, aanhoudende pijn

Dit is de meest voorkomende vorm van kiespijn. Hoewel het eng kan lijken, kan de oorzaak zoiets simpels zijn als vastzittend voedsel tussen uw tanden. De volgende zaken kunnen de oorzaak zijn van dit soort tandpijn:

• Iets dat tussen uw tanden zit
  • Er zit iets vast in uw tandvlees
  • Tandenknarsen (bruxisme)
  • Een abces

Door uw mond te flossen en te spoelen kunt u voedsel verwijderen dat vastzit tussen uw tanden of tandvlees. Als het probleem bruxisme is, praat dan met uw tandarts over een gebitsbeschermer en andere behandelingsmogelijkheden. Een abces moet onmiddellijk worden aangepakt.

tandpijn

2. Gevoeligheid voor warm en koud

Gevoeligheid van het gebit komt vaak voor, maar kan een ernstig probleem zijn. Let op wat de kiespijn veroorzaakt en hoe lang de pijn aanhoudt. Als de pijn gering en vluchtig is, is er waarschijnlijk sprake van versleten glazuur. Probeer een tandpasta voor gevoelige tanden te gebruiken en vermijd een week lang extreem warm of koud voedsel om te zien of het probleem afneemt.

Als de pijn hevig is en langer dan dertig seconden aanhoudt, is de oorzaak waarschijnlijk veel ernstiger. Tandbederf, breuken, blootliggende wortels, versleten vullingen en tandvleesaandoeningen kunnen leiden tot meer pijnlijke gevoeligheid. Bel je tandarts om vandaag nog een afspraak te maken.

3.  Scherpe pijn

In bijna alle gevallen vereist scherpe of stekende pijn een bezoek aan de tandarts. Dit type kiespijn wijst er meestal op dat er een vulling los zit of dat er een kroon is afgevallen. Als u geen vulling of kroon heeft, kan de pijn het gevolg zijn van een breuk, tandbederf of slijtage. Het glazuur van een tand kan gebarsten zijn of u kunt een gaatje hebben.

Wat uw pijn ook veroorzaakt, uw tandarts moet het probleem kunnen identificeren en de pijn snel kunnen verlichten.

tandpijn

4. Hevige, kloppende pijn

Wanneer kiespijn storend of ondraaglijk is, moet u onmiddellijk contact opnemen met een spoedtandarts. Als zij denkt dat het probleem geen dringende aandacht behoeft, zal zij een afspraak maken voor een andere dag en u instructies geven over hoe u nu met de pijn kunt omgaan.

Als u andere symptomen ervaart, zoals verkleurd tandvlees, bloedend tandvlees of een vreemde smaak in uw mond, zal ze u waarschijnlijk naar de praktijk laten gaan voor spoedeisende hulp.

Andere soorten tandpijn

Als u geen van deze soorten tandpijn ervaart, neem dan toch contact op met uw tandarts. Beschrijf de pijn zo goed mogelijk en zij zal u specifieke instructies geven om de pijn te verlichten.

Wat de oorzaak van uw tandpijn ook is, het is soms erg verstandig dat je naar een tandarts gaat, dat zij het probleem kan vinden en effectief kan behandelen.